Священний Синод Православної Церкви дозволив парафіям та монастирям Православної Церкви України використовувати новоюліанського календаря. Постанову №52 ухвалили у четвер, 2 лютого. Про це пише “Файне місто” з посиланням на Тернопільську єпархію ПЦУ.
У постанові пояснюють, що офіційний Православний церковний календар є одним із документів, зміни до якого вносяться виключно рішенням загальноцерковних соборних органів. В кожній Помісній Православній Церкві існує власна календарна традиція, яка спирається на загальне Передання і практику Церкви.
Календарна традиція щодо обчислення Пасхалії є загальною для всіх Помісних Православних Церков і залишається незмінною.
Яка різниця між календарями
В юліанському традиційному календарі відбувається накопичення невідповідності між астрономічним і календарним рівноденням. Нині це розходження складає 13 днів, а з плином часу складатиме місяці. Попри давню традицію використання Православною Церквою юліанського календаря, сам він має світське походження. Накопичення в ньому розходження теоретично може привести до того, що святкування Різдва Христового і Богоявлення може зміститися на час приготування до Великого посту і навіть на сам піст, що є абсурдним.
У Католицькій Церкві у XVI столітті відбулася реформа та було запроваджено новий, більш точний календар – григоріанський. Однак спосіб впровадження цього календаря, коли його прийняття чи неприйняття пов’язувалося з визнанням найвищого релігійного авторитету Римських пап, став однією з причин спротиву григоріанській календарній реформі.
Сто років тому, використовуючи напрацювання сербського астронома Мілутіна Міланковича з реформи та уточнення юліанського календаря, поступово в Православній Церкві став запроваджуватися оновлений календар. Він виключає недолік юліанського календаря і є більш близьким до астрономічних даних, ніж григоріанський календар. Наразі календарна традиція щодо відзначення нерухомих свят і днів пам’яті святих відрізняється. Однак більшість Церков (Вселенський Патріархат, Олександрійський Патріархат, Антиохійський Патріархат, Румунський Патріархат, Болгарський Патріархат, Церква Кіпру, Церква Греції, Церква Албанії) використовують новоюліанський календар.
На жаль, протягом попереднього часу оновлення календарної традиції було дискредитоване її зовнішнім нав’язуванням, примусом до відмови від православної та національної ідентичності. Спротив календарній реформі у межах колишнього СРСР був також частиною опору тоталітарній більшовицькій політиці.
У нових реаліях незалежності України та буття автокефальної Помісної Православної Церкви України загрози та ризики для православної і національної ідентичності нівелюються. Поступово зростає запит на проведення календарної реформи і узгодження календарної традиції ПЦУ з традицією, прийнятою більшістю Помісних Православних Церков.
Водночас досвід впровадження календарних реформ у минулому свідчить, що поспішність, відсутність широкого усвідомлення потреби несуть ризик утворення розколу (схизми).
Що змінюється
Відтак, Священний Синод Української Православної Церкви (Православної Церкви України) постановляє:
- Дозволити парафіям (релігійним громадам) та монастирям, які належать до ПЦУ, за рішенням їхніх парафіяльних зборів (духовних соборів монастирів) через єпархіального архієрея звертатися до Священного Синоду про благословення на використання у практиці служіння новоюліанського календаря. Рішення має бути підтримане не менше, ніж двома третинами членів відповідної громади та належним чином документально оформлене.
- У разі позитивного рішення Синоду про надання благословення на використання новоюліанського календаря їхня назва включається в Додаток до цієї постанови, який містить перелік парафій та монастирів ПЦУ, які у встановленому порядку отримали відповідне синодальне благословення.
- Після отримання синодального благословення парафія (монастир) мають право перейти на використання новоюліанського календаря через два тижні або пізніше
- Громади, які використовують новоюліанський календар, для обчислення нерухомих свят і днів пам’яті святих мають користуватися офіційним Православним церковним календарем ПЦУ, відзначаючи їх за новим стилем у дати, які вказані в графі старого стилю.
Наприклад, Благовіщення Пресвятої Богородиці, яке вказане в календарі за новим стилем 7 квітня, а за старим стилем 25 березня – відзначається 25 березня.
Священний Синод закликає з розумінням, відповідальністю, братньою християнською любов’ю та терпінням поставитися до календарного питання. Важливо зберігати єдність Церкви та протистояти спробам навколо календарного питання розпалювати ворожнечу і провокувати розділення.
Читайте також: ПЦУ відкриє 5 нових монастирів на Тернопільщині та Волині
Автор: Юрій Жак
Обговорення